torsdag 12. februar 2009

Wikipedias definisjon på lykke!


Siden jeg er igang med å lese en bok av Dalai Lama (bare for at, ikke for at jeg selv skal inn i klosteret) så tenkte jeg det var på sin plass og gå litt dypere inn i ordet lykke. Han bruker det støtt og stadig og hevder også at det alle mennekser har til felles er at vi alle streber etter lykke, og vil komme bort fra alt lidende!

Det første som kom opp da jeg søkte på ordet "lykke", var wikipedias definisjon.. Nå føler jeg meg veldig jentete og ukunnskapsrik som prater om wikipedia som om det skulle vært en person man kan ringe å spørre om hjelp, men for alle som leser; jeg vet at wikipedia består av alle mulige mennesker, jeg er wikipedia om jeg vil! Sånn da var det sagt:)
(ps: Tydligvis er figuren "smiley" symbolet på lykke - ifølge de der på wikipedia da!)
Her kommer iallefall definsjonen og litt fakta om ordet lykke! Selv skal jeg fundere litt til på hva det betyr for meg....

Lykke

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Lykke og lykkefølelse forklares forskjellig innenfor psykolog, filosofi og religion, men henger tett sammen med glede.

Lykkefølelse

Opplevelsen av velvære og ytre og indre harmoni kan knyttes til mange følelser og fenomener i livet. Lykke kan knyttes til følelser som forelskelse, lyst og kjærlighet, tilhørighet og identitet, anerkjennelse, bekreftelse, trygghet, takknemlighet og mestring. Opplevelse av meningsfullhet, særlig i forbindelse med livssyn og religiøs tro, kan også gi en følelse av en lykke. Det samme gjelder fysisk nytelse og velvære, ro og sjelefred uten bekymringer. Også musikk, kunst og kultur kan gi lykkeopplevelser. Følelsen kan komme i korte, intense glimt eller oppleves mer som en varig og stabil psykisk tilstand.

Lykkeopplevelsen har stor betydning innen medisin og samfunnsvitenskapene. Lykkelige mennesker er blant annet friskere enn misfornøyde og ulykkelige, og følelsen påvirker helsetilstanden og atferden både hos enkeltmennesker og hele samfunnet. Faktorer som trygghet og likeverd, men også muligheter for personlig utfoldelse og tilfredsstillelse, er derfor viktige for et velfungerende samfunn.

En opplevelse av velvære, glede og ro kan også oppnås gjennom bruk av kjemiske rusmidler. En slik lykkefølelse er imidlertid forbigående og har negative sosiale, psykologiske og økonomiske bivirkninger.

1 kommentar:

  1. Har du kommet noe videre med funderingene dine?
    Anders

    SvarSlett