lørdag 21. februar 2009

Ideen om seg selv og snakkemaskinen!

Etter en over gjenomsnittet bra start på lørdagen, har jeg bestemt meg for å skrive ned en teori som jeg har gått og fundert på. Den handler om hvordan vi som mennesker begrenser vår frihet gjenom å leve vårt liv etter en ide om seg selv!

Jeg tror at de fleste mennesker har en ide om seg selv, en ide om hvordan vi er og hvordan vi vil være. Ideen om deg selv framstiller ditt liv etter hvordan du selv skulle ønske at du var som person. Foreksempel at man trener jevnt, studerer, slutter og snuse, står opp tidlig for å få mer ut av dagen osv osv. På den andre siden har vi en snakkemaskin (noen kaller dette for egoet, eller "dårlig selvdisiplin - jeg liker ikke ordet selvdisipling, det høres så tvangsaktig ut). Snakkemaskin er den som forhindrer deg fra å leve etter ideen om deg selv. Foreksempel hver gang du velger å ikke slutte å snuse, ikke trene fordi det er onsdag eller hver gang du velger å gjøre noe annet en det som du egentlig hadde planlagt å gjøre. Hver gang du hører på snakkemaskin blir du irritert og tenker at ok, om jeg ikke studerte idag, så skal jeg ihvertfall gjøre det dobbelt så lenge imorgen.

Min teori er som følger. Hver gang du velger å "hevne" deg på din egen snakkemaskin har du begynt å leve etter den. De hverdagslige tingene som du i begynnelsen "ville" gjøre har gått over til ting du "" gjøre. "Jeg må trene idag for jeg gjorde ikke det igår" "Jeg må vaske klær" "Jeg må dra på den festen for jeg sa nei forrige gang." Dette er i mine øyne et ganske destruktivt sett å leve på, fordi gleden i de tingen som du vet forbedrer ditt liv, har gått over til å bli plager som du på en eller annen måte har gjort til en kamp mot din egen snakkemaskin.

Poenget er derfor å forene ideen om seg selv med snakkemaskinen! For det første er vi ingen ide, vi er subjekt som forandrer oss i forhold til hvilken situasjon vi er i, hvilken tid på året det er, eller hvilken utdannelse vi tar. Derfor så blir det rart å forsøke og overbevise oss selv om at vi er på et vist sett når vi hele tiden handler annerledes. Det nytter heller ikke å bli sint på seg selv om man velger å ligge i sengen når man egentlig skulle trene. Målet må være at hver gang du handler mot det du egentlig vil så reflekter litt over hvorfor du handler som du gjør, forsøk og på best mulig måte gå tilbake til det vanlige livet istedet for å "banke" opp deg sjæl. Til slutt vil du se at du ikke lenger lever etter noen ide, men at du er i ideen! Og alt du må gjøre har gått over til ting du vil gjøre. VI MÅ IKKE STUDERE, VI MÅ IKKE FESTE, VI INGEN TING! Ofte så tenker jeg at hvem er det vi egentlig lever for, når det virker som vi ikke gjøre det for oss selv. Målet blir derfor å vende alle til vil, og de "må´ene" som er igjen for man fundere på hvorfor man gjør, og kanskje kommer man fram til at man gjør det fordi det vil resultere i noe godt til slutt. Jeg tror at den dagen du aksepterer at du handler som du gjør, selv om det kanskje ikke er etter planen vil du mer og mer leve etter din egen ide.

Sånn det var alt på for denne dagen.. Jeg kan informere om at det er kolosale mengder med snø utenfor og barnet i meg vekkes til live. Jeg får lyst til å ta på meg en sånn heldress å kaste meg rundt som en hund. Det kan godt hende at jeg gjør det også!

Ha en herlig dag

3 kommentarer:

  1. Så jävla klockrent!

    Snackmaskinen, den behöver verkligen reflekteras mera över!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha generalen:)

    Efter samtal med en klok dame, fikk jeg höre att snakkmaskinen også kan kalles for "din indre sabotör" noe som jeg mener är mye mer beskrivende!

    SvarSlett
  3. Fine tanker, Anniken. Snakkemaskinen min er jævla irriterende om dagen!

    SvarSlett