søndag 12. april 2009

Er vi våre roller?

Jeg så filmen de ufrivillige igår! En fantastisk bra film, og et perfekt eksempel på hvordan vi mennesker blir påvirket av vår omgivning til å handle mot det vi tror på og det vi vil. Ta eksemplet en lärer som sa ifra på lärervärelset om at hun syntes det var spesielt å banke opp en elev fordi han i deres definisjon var "umulig og en fare for seg selv." Det som hender i rommet er at alle plutselig blir en gruppe mot henne. Overser henne, og fra nå av kommer alt hun sier til å bli tatt imot som den "lille" jenta med litt aggresjonsproblemer. Eller mannen som får en rakett opp i öyet på en fest, men nekter og gå til legen. Alle damene sitter under festen og er super bekymret for at det kan gå galt, men ingen våger å ta opp kampen med han om at han må dra til sykehuset. Alle mennene mener at det der er ca like farlig som at en kinaputt smeller i hånden din. Altså ingen fare. Mannen som har en rakett i öyet kjemper for å holde masken under hele festen, men går ikke til legen för han stuper og blir bevistlös liggende på kjökkenet.

Flokkdyr som vi er, er det en naturlig reaksjon for oss å forsöke og passe inn i en gruppe. Derfor går vi in i ulike roller med hensyn til hvem vi er sammen med. Fordi vi vet at om vi ikke oppförer oss som den personen det forventes at du skal oppföre deg som, kommer vi til å havne i en situasjon der vi föler oss små, utenfor og der vi ikke passer inn. Det å gå in i ulike roller er på ingen måte noe dumt, eller at man forsöker å väre noen annen enn den man er. Det er bare viktig og väre bevisst over vilke roller du har og vilke roller det forventes at du skal ha. På den måten kanskje man kan titte over alle forventninger og forstå at du har havnet i en rolle som du ikke trives i, eller som begrenser deg og dine kvaltiteter. Det å kunne forandre seg utifra hvilke personer eller hvordan samfunnet ser ut öker nysgjerrigheten på deg selv og hva og hvem du kan väre. Dessuten gjör det deg til den foranderlige personen du fortjener å väre.

Og nå kommer jeg in på konflikten som vi menneser har naturlig i oss. Vi vil alltid forsöke å strebe etter å väre noe konstant - et objekt. Nesten som at jeg er et bord, og jeg kan brukes til å spise middag på. Eller jeg er lege og kan opperere andre mennesker. DET ER JEG! Problemet blir jo at om man streber etter å väre noe konstant vil man stoppe å utvikle seg. Fordi faktum er at vi er ikke ting, vi er subjekt og har den fantastiske evnen at vi kan forandre mening, personlighet, utvilke nye kunskaper, bli intressert av nye aktivitere, vokse, utvikles, pröve og teste. I stadig forandring. Teste og pröve ulike situasjoner til den dagen der du kan plukke fram ulike uvante sider samtidig som du er den samme gamle som så mange forventer at du skal väre. Som så mange sier så er det i trygge situasjoner (som i familien, vennegjengen osv) det er minst akseptabelt å forandre seg. Fordi du har allerede fått en rolle og en posisjon som det forventes at du skal fölge, gjör du ikke det kan flokken brytes opp, vi blir usikre på oss selv og hvilken posisjon vi selv har.

Så mitt tips er slutt aldri å vär nysgjerrig på dine närmeste eller deg selv, det er umennskelig å forvente at man skal väre på et visst sett ett helt liv, det stopper vår naturlige evne til forandring.

Nyt solen!!

2 kommentarer:

  1. Distraherer meg selv fra essayskriving og tok en titt her på bloggen din

    så herlig post ! etter å ha forstått at min media utdannelse ikke leder til noe som helst konkret yrke, noe som kan gi litt panikkangst, skjonner jeg at det egentlig passer meg helt bra og at jeg må jobbe med masse forskjellige ting.

    Håper Stockholm er fin fint !
    Tenkte meg en tur dit i lopet av året

    Legger til bloggen din på blogglista mi

    SvarSlett
  2. Takk Marianne, bra innsikt!!!

    Stockholm er deilig, men jeg drar snart ut på nye eventyr.. Tror Danmark blir neste stopp, föler det er på sin plass å ta hele skandinavia når jeg först er igang:)

    SvarSlett